Portfel zamówień Budimeksu zbliża się do 13 mld zł. Po trzech kwartałach tego roku sytuacja w największej grupie budowlanej w Polsce jest dobra – wzrosła sprzedaż, poprawiła się też rentowność. Budimex zauważa jednak, że rośnie liczba zakażeń koronawirusem wśród pracowników, co może mieć wpływ na tempo realizacji kontraktów.
Budimex przedstawił wyniki finansowe za trzy kwartały tego roku. Poinformował, że przy ograniczonym wpływie pandemii na prowadzoną działalność, ciągłość działania we wszystkich obszarach jest zachowana.
Po pierwszych 9 miesiącach roku odnotowano sprzedaż na poziomie 6,17 mld złotych, co oznacza wynik o 15 proc. lepszy niż w analogicznym okresie 2019 roku. Wzrosty odnotowano w każdym z sektorów.
Poprawiła się także rentowność. W przypadku zysku brutto wyniosła 5,7 proc. w porównaniu do 4 proc. w okresie porównawczym. W części budowlanej było to 3,5 proc. co także jest wynikiem lepszym niż rok temu, kiedy wynosiła 2,7 proc.
– Ograniczenia związane z wprowadzeniem stanu epidemii nie zakłóciły w istotny sposób działalności Grupy w tym obszarze – poinformował Budimex.
Sprzedaż w segmencie budowlanym wzrosła o 7 proc. co oznacza wyższa dynamikę (produkcja budowlano-montażowa wzrosła w tym czasie o 1 proc.).
W segmencie deweloperskim odnotowano także znaczący wzrost liczby zawartych umów notarialnych, wynikający z harmonogramów realizacji poszczególnych inwestycji mieszkaniowych.
Znów rekord w portfelu zamówień
Budimex odnotowuje stabilizację rentowności portfela zamówień we wszystkich segmentach działalności, z wyłączeniem pojedynczych projektów.
Sam portfel zleceń osiągnął kolejny rekord – na koniec września jego wartość wynosiła 129 mld zł. Tylko od początku roku Budimex podpisał kontrakty warte 7 mld zł. Najwięcej nowych kontraktów dotyczy infrastruktury – 3,4 mld zł, nowe kontrakty kolejowe Budimeksu są warte 1,8 mld zł, a kubaturowe i pozostałe – 1,9 mld zł.
– Kontrakty pozyskane w obszarze infrastruktury to w większości projekty typu „projektuj i buduj”, co pozwala na odpowiednie zaplanowanie prac i efektywne wykorzystanie mocy produkcyjnych w perspektywie 2-3 lat – stwierdza Budimex w komunikacie. Spółka potwierdza, że realizacja kontraktów budowlanych przebiega bez większych zakłóceń, a współpraca z zamawiającym jest bardzo dobra.
Obecnie struktura portfela zamówień Budimeksu przedstawia się następująco: 5,1 mld zł to infrastruktura, 4,6 mld zł to kolej a 3,2 mld zł pozostałe kontrakty, w tym kubaturowe.
Dobra jest także sytuacja gotówkowa Grupy Budimex – na koniec września stan gotówki netto wyniósł 2,145 mld zł, a w okresie trzech kwartałów 2020 roku poprawiło się o 790 mln zł.
W komunikacie Budimex podkreśla, że wpływ na to ma m.in. sprawne fakturowanie bieżących robót i szybkie regulowanie należności przez inwestorów, a także dodatnie przepływy operacyjne na wczesnych etapach nowo podpisanych kontraktów infrastrukturalnych.
Jaki wpływ koronawirusa
Na rynku widać znaczący spadek zamówień po stronie inwestorów prywatnych i samorządowych, to z kolei ma wpływ na obniżanie cen ofertowych przez firmy budowlane. To odbywa się kosztem rentowności kontraktów – zauważono w komunikacie giełdowej spółki.
Wpływ pandemii koronawirusa na wyniki Grupy, Budimex wycenia na nieco ponad 30 mln złotych. Mowa tu przede wszystkim o dodatkowych kosztach związanych z wydłużeniem czasu realizacji kilku projektów budowlanych.
– Od kilku tygodni obserwujemy jednak przyrost liczby zakażonych pracowników Grupy co wpływa na destabilizację prac i generuje opóźnienia na kolejnych kontraktach – informuje spółka. – Spodziewamy się dalszego wzrostu liczby nowych przypadków – stwierdzono w komunikacie.
W perspektywie kolejnych kwartałów Budimex liczy jednak na stabilizację biznesu oraz optymistycznie – przy aktualnej strukturze portfela zleceń – patrzy na rentowność segmentu budowlanego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.